[InterBIZ Newsletter Logo]

Πώς επιλέγουμε τις δικτυακές υπηρεσίες ή εφαρμογές στις οποίες αξίζει να επενδύσουμε
2/11/2001 (Μερικές παρατηρήσεις από τη μέχρι σήμερα εμπειρία μου) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Ο αγαπημένος μου συγγραφέας (Ουμπέρτο Έκο) έγραψε πριν μερικά χρόνια ότι η ζωή και η κοινωνία κινούνται πλέον τόσο γρήγορα ώστε ο 20ος αιώνας θα μείνει στην ιστορία ως ο αιώνας του εμφράγματος. Επειδή όμως ούτε ο 21ος αιώνας φαίνεται ότι θα μας επιτρέψει να "χαλαρώσουμε", σας παρουσιάζω μερικές συμβουλές για να αναγνωρίζετε γρηγορότερα και με μεγαλύτερη άνεση την αξία, τη χρησιμότητα και το μέλλον όλων των ιδεών και των προτάσεων που κατακλύζουν καθημερινά τα γραφεία μας.

1. Αποφύγετε την πρωτιά !

Όλες οι επιχειρήσεις επιθυμούν να παρουσιάσουν τις υπηρεσίες τους στην αγορά όσο το δυνατόν γρηγορότερα όχι μόνο για να εισπράξουν τα πρώτα τους έσοδα, αλλά και για να προλάβουν τον ανταγωνισμό, αξιοποιώντας το λεγόμενο first mover advantage.

Είναι γεγονός ότι ο πρώτος σε κάθε αγορά αποκτά μερικά σημαντικά πλεονεκτήματα:

  1. Λειτουργεί υπό καθεστώς "μονοπωλίου" και καθορίζει ανενόχλητος τις τιμές και το QoS (Quality of Service) με το οποίο θα κριθούν οι μελλοντικοί ανταγωνιστές του.

  2. Κερδίζει αμέσως όλους όσους επιθυμούσαν αυτή την υπηρεσία και μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσαν να την προμηθευτούν από πουθενά. Αντίθετα, οι "επόμενοι" είναι υποχρεωμένοι να πολεμήσουν το brand name που εκείνος έχει ήδη δημιουργήσει στην αγορά.

  3. Έχει ως σύμμαχο τη συνήθεια. Οι χρήστες αλλάζουν "στρατόπεδο" μόνο όταν αυτό είναι πολύ εύκολο ή όταν ένας νέος προμηθευτής παρέχει πολύ πλουσιότερες, καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες απ' ό,τι ο παλαιός.

  4. Οι ήδη υπάρχοντες χρήστες "φέρνουν" νέους πελάτες και αποθαρρύνουν την αποχώρηση των παλαιών οι οποίοι δεν θέλουν να χάσουν την επαφή τους με τους ανθρώπους που έχουν συνηθίσει να επικοινωνούν ή να συναλλάσσονται (network effect).

Ωστόσο, παρά τα σημαντικά τους πλεονεκτήματα οι "πρώτοι" σπάνια καταφέρνουν να κυριαρχήσουν σε μια αγορά. Το Yahoo! δεν ήταν ο πρώτος κατάλογος πληροφοριών του Web, ούτε το Amazon το πρώτο βιβλιοπωλείο, ούτε το eBay το πρώτο site πλειστηριασμών. Παρόλα αυτά, επεκράτησαν του ανταγωνισμού, αξιοποιώντας το γεγονός ότι:

  1. Ο "επόμενος" μαθαίνει από τα λάθη του "πρώτου"

  2. Η βιασύνη οδηγεί συχνά σε αποφάσεις και επιλογές που αργότερα αναιρούνται με μεγάλη δυσκολία και υψηλό κόστος.

  3. Ο "πρώτος" παίκτης της αγοράς είναι υποχρεωμένος να την "εκπαιδεύσει", διδάσκοντάς στο κοινό τη χρήση και τα πλεονεκτήματα της υπηρεσίας του. Οι ανταγωνιστές του λοιπόν επωφελούνται από το δικό του έργο και πουλούν σε μια "έτοιμη" αγορά.

2. Μην εμπιστεύεστε όποιον έρχεται να σας πουλήσει! (Ειδικά αν είναι πολύ γενικόλογος)

Οι καλοί τεχνικοί και οι αξιόλογες υπηρεσίες είναι λίγες, ακριβές και δυσεύρετες. Αν λοιπόν κάποιος έχει δημιουργήσει μια πραγματικά επαναστατική υπηρεσία θα είναι τόσο απασχολημένος με την διάθεσή της στους ήδη υπάρχοντες πελάτες και συνεργάτες του που δύσκολα θα έχει χρόνο να ασχοληθεί μαζί σας. Συνήθως, οι εταιρείες "βγαίνουν στη γύρα" μόνο όταν δεν έχουν αρκετούς πελάτες κάτι που σπάνια συμβαίνει στους καλούς και τους επιτυχημένους.

Ιδιαίτερα επικίνδυνοι είναι οι επιχειρηματίες τύπου "όλα τα σφάζω, όλα τα μαχαιρώνω". Συνήθως, επισκέπτονται εταιρείες χωρίς συγκεκριμένες προτάσεις με στόχο να "ψαρέψουν" τα στελέχη μιας εταιρείας σχετικά με τις ανάγκες τους, ενώ μόλις "μυριστούν" κάτι σπεύδουν (πολλές φορές πολύ πειστικά) να δηλώσουν ότι: "Είμαστε ειδικοί σε αυτό ακριβώς που ζητάτε".

3. Δουλέψτε μόνοι σας μια υπηρεσία για να βεβαιωθείτε για την αξία της

Συχνά έχει τύχει να μου παρουσιάσουν ως demo μια εφαρμογή η οποία μου φάνηκε ιδιαίτερα εύχρηστη και αξιόλογη. Μετά όμως από πολλά πειράματα και αρκετές απογοητεύσεις, ανακάλυψα ότι η πραγματική αξία, τα προβλήματα και οι περιορισμοί κάθε υπηρεσίας εμφανίζονται μόνο όταν καθίσουμε εμείς οι ίδιοι στο πληκτρολόγιο και αρχίσουμε να τη χρησιμοποιούμε.

Δυστυχώς, τα περισσότερα στελέχη επιχειρήσεων κρίνουν την αξία και την ευχρηστία κάθε πρότασης αρκούμενα απλώς στην παρουσίαση ενός πωλητή και ξεχνώντας ότι εκείνος γνωρίζει ήδη πολύ καλά την εφαρμογή και εκτελεί μπροστά τους μόνο όσες εργασίες γίνονται γρήγορα και εύκολα. Γι' αυτό και συνήθως οι αγοραστές απογοητεύονται οικτρά όταν έρθει η ώρα της κρίσεως.

4. Ζητήστε να πληροφορηθείτε για τους περιορισμούς των αυτοματισμών

Όλοι επιθυμούμε υπηρεσίες που βελτιώνουν την παραγωγικότητά μας, αναλαμβάνοντας να εκτελέσουν αυτόματα για λογαριασμό μας πολλές ενοχλητικές, επίπονες ή βαρετές εργασίες. Αυτοματισμός όμως σημαίνει τυποποίηση και συνεπώς περιορισμό της ελευθερίας μας. Για παράδειγμα, μια εφαρμογή αυτόματης κατασκευής web σελίδων θα δημιουργεί σελίδες γρηγορότερα και ευκολότερα απ' ό,τι συμβαίνει με τον κώδικα HTML, αλλά θα παρέχει λιγότερες ελευθερίες στον χρήστη. Αντίθετα, με την πιο δύσκολη και αργή HTML δουλεύουμε πιο αργά, αλλά δεν έχουμε κανέναν περιορισμό.

Ο εμπειρικός κανόνας (rule of thumb) λέει ότι χάρη στους αυτοματισμούς μπορούμε να εκτελέσουμε ευκολότερα από πριν το 90% των εργασιών και δυσκολότερα (ή καθόλου) το 10%. Βεβαιωθείτε λοιπόν ότι μέσα σε αυτό το 10% δεν υπάρχει κάτι απαραίτητο για σας ή για τους χρήστες των υπηρεσιών σας.

5. Αν όλοι μιλούν αμέσως γι' αυτό, τότε σίγουρα δεν έχει μέλλον!

Καμία από τις μεγάλες επαναστάσεις στο χώρο της πληροφορικής και των δικτύων δεν κέρδισε από την πρώτη στιγμή τα φώτα της δημοσιότητας. Ο προσωπικός υπολογιστής, τα Windows, το Internet, το Web, το mpeg, το mp3 και δεκάδες άλλες ιδέες και τεχνολογίες πέρασαν αρκετό καιρό (συνήθως χρόνια) στην αφάνεια πριν γνωρίσουν την καθολική αναγνώριση.

Φαίνεται, ότι ο τύπος και οι σύμβουλοι επιχειρήσεων παρακολουθούν μόνο ό,τι διαφημίζεται πολύ. Επειδή λοιπόν όσοι δημιουργούν επαναστάσεις είναι τόσο απασχολημένοι με το έργο τους που δεν ενδιαφέρονται για τη διαφήμιση, καλύτερα να είμαστε προσεκτικοί όταν διαβάζουμε μεγάλα λόγια για κάτι καινούριο και αδοκίμαστο.

6. Μην εντυπωσιάζεστε από τη μοντέρνα τεχνολογία

Η συμβουλή αυτή απευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά σε άνδρες. Ενώ οι γυναίκες προσεγγίζουν την τεχνολογία ως ένα εργαλείο που θα βελτιώσει τη ζωή τους, εμείς οι άνδρες τη βιώνουμε συνήθως ως προέκταση της ισχύος και των ικανοτήτων μας. Έτσι, συχνά σαγηνευόμαστε από νέα, εντυπωσιακά ή ισχυρά εργαλεία και επενδύουμε σε αυτά χωρίς να λαμβάνουμε αρκετά υπ' όψιν μας παραμέτρους όπως η αξιοπιστία. η ευχρηστία και η χρησιμότητα για τον μέσο άνθρωπο.

7. Εκτιμήστε προσεκτικά το Total Cost of Ownership

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, το κόστος συντήρησης, επέκτασης ή αναβάθμισης μιας εφαρμογής είναι πολύ υψηλότερο από εκείνο της αγοράς της. Οι πωλητές έχουν συνήθως την τάση να ωραιοποιούν αυτά τα στοιχεία και οι πελάτες τους το ανακαλύπτουν μόνο όταν είναι πλέον πολύ αργά. Δυστυχώς λοιπόν, πρέπει να μελετούμε πολύ προσεκτικά όλα τα σενάρια κοστολόγησης και να διαβάζουμε ανάμεσα στις γραμμές.

Για παράδειγμα, οι περισσότερες εταιρείες υπόσχονται γρήγορο response time και χρεώνουν αρκετά όσους επιθυμούν να έρθει γρήγορα ο τεχνικός για να λύσει όποιο πρόβλημα δημιουργηθεί. Το response time όμως αναφέρεται μόνο στο χρόνο που θα περάσει μέχρι να έρθει ο τεχνικός και όχι στο πότε θα καταφέρει να λύσει το πρόβλημα.

Συνήθως, οι τεχνικοί του response time δεν είναι οι καλύτερα εκπαιδευμένοι δεν έχουν τη δυνατότητα να λύσουν σοβαρά προβλήματα παρά μόνο μετά από αρκετές ημέρες. Το υψηλού επιπέδου προσωπικό ασχολείται μόνο με τα πολύ ακριβότερα συμβόλαια συντήρησης που ορίζουν συγκεκριμένο time to fix.

Συμπεράσματα

Ο παραπάνω κατάλογος δεν είναι εξαντλητικός και καμία από τις συμβουλές που περιλαμβάνει δεν έχει απόλυτη ισχύ. Παρά τις εξαιρέσεις και τις ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης όμως, η μακρόχρονη εμπειρία μου έχει δείξει ότι τα περισσότερα έργα στο χώρο της πληροφορικής αλλά και όχι μόνο αποτυγχάνουν λόγο ενός ή περισσότερων από τους παραπάνω παράγοντες. Ελπίζω λοιπόν ότι η ανάγνωση αυτού του κειμένου θα σας βοηθήσει να αποφύγετε λάθη που έχουν κοστίσει πολύ ακριβά τόσο σε εμένα όσο και σε πολλούς άλλους.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com