[InterBIZ Newsletter Logo]

Η νέα εποχή στην αναζήτηση πληροφοριών μέσω Internet
10/5/2002 (Κάτι καινούριο γεννιέται και έχουμε την τύχη να το παρακολουθήσουμε, καθώς θα αλλάζει τον κόσμο)
Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Μηχανές αναζήτησης εναντίον καταλόγων

Από τη μακρινή εκείνη στιγμή (1994) που ξεκίνησα να διδάσκω τη χρήση και τις εφαρμογές του Internet, έχω ακούσει πολλές φορές τους μαθητές μου να ρωτούν αν είναι προτιμότερο να αναζητούν πληροφορίες μέσω μιας μηχανής αναζήτησης (search engine) όπως το Google ή μέσω ενός καταλόγου πληροφοριών (directory) όπως το Yahoo!.

Μέχρι σήμερα η απάντησή μου ήταν ότι αυτό εξαρτάται από το είδος της αναζήτησης. Οι μηχανές περιέχουν πολύ περισσότερη πληροφορία, αλλά είναι άσχημα ταξινομημένη επειδή η εργασία αυτή εκτελείται αυτόματα από ειδικό λογισμικό. Αντίθετα οι κατάλογοι περιέχουν λιγότερες, αλλά καλύτερης ποιότητας πληροφορίες, καθώς είναι ταξινομημένες με "ανθρώπινο" τρόπο από εξειδικευμένο προσωπικό.

Φαίνεται όμως ότι τα πράγματα άλλαξαν και η τεχνολογική πρόοδος μαζί με την ταχύτατη αύξηση του online περιεχομένου δίνουν πλέον ξεκάθαρο προβάδισμα στις μηχανές, αφού κανένας κατάλογος πληροφοριών δεν έχει την οικονομική δυνατότητα πρόσληψης τόσων ανθρώπων ώστε να παρακολουθήσει ικανοποιητικά τους ξέφρενους ρυθμούς ανάπτυξης του δικτύου.

Σύμφωνα με το Statmarket, το Yahoo! εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος referrer στον κόσμο, δηλαδή το site που οδηγεί περισσότερους χρήστες του Internet σε άλλες web σελίδες. Το ποσοστό του όμως έπεσε από 46% το έτος 2000 σε 36,35% σήμερα, ενώ αντίθετα το Google ανέβασε τη δική του συμμετοχή από το 1% στο 31,87% μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Το Google λοιπόν, αλλά και οι άλλες νέες μηχανές αναζήτησης που ακολουθούν τα βήματά του (Overture, Teoma κ.λπ.), εξελίσσονται σε σημαντικότατο παράγοντα "καθοδήγησης" (συνεπώς και επηρεασμού) όσων αναζητούν πληροφορίες μέσα στο δίκτυο, αυξάνοντας φυσικά τόσο το μερίδιό τους στη διαφημιστική πίτα όσο και την πολιτική τους ισχύ.

Google API. Ένα "λειτουργικό σύστημα" γεννιέται;

Το Google όμως δεν επαναπαύεται στις δάφνες του και πρόσφατα ανακοίνωσε την προσφορά ενός ειδικού περιβάλλοντος εργασίας που θα επιτρέπει στους προγραμματιστές όλου του κόσμου να ενσωματώνουν στις εφαρμογές τους τα 2 και πλέον δισεκατομμύρια σελίδων της βάσης δεδομένων του.

Η υπηρεσία αυτή (που προς το παρόν παρέχεται δωρεάν) έχει προεκτάσεις που είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Για να κατανοήσουμε τη σημασία της, αρκεί να θυμηθούμε ότι κατά βάθος ο ηλεκτρονικός υπολογιστής αποτελεί απλώς ένα εργαλείο διαχείρισης πληροφοριών. Δεδομένα που έχουμε δημιουργήσει οι ίδιοι μαζί με δεδομένα που έχουμε λάβει από τρίτους συνυπάρχουν αρμονικά και αποτελούν τη βάση όλων των εργασιών μας.

Χάρη στο Google API όμως προσφέρεται πλέον στις εταιρείες λογισμικού η δυνατότητα να εμπλουτίσουν τα περιεχόμενα τους υπολογιστή μας με όλη τη γνώση της ανθρωπότητας που είναι καταχωρημένη στο Internet και βρίσκεται αποθηκευμένη στις βάσεις δεδομένων της δημοφιλέστερης μηχανής αναζήτησης.

Αργά ή γρήγορα λοιπόν είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν πολλές νέες εφαρμογές όπου κύριο χαρακτηριστικό δεν θα είναι πια το λειτουργικό σύστημα πάνω στο οποίο υλοποιήθηκαν ούτε οι δυνατότητες καταχώρησης και αποθήκευσης (ήδη σήμερα όλα τα προγράμματα παρέχουν λίγο πολύ τις ίδιες λειτουργίες). Στο μέλλον, η βάση κάθε Η/Υ και κάθε εφαρμογής θα είναι ο πλούτος των πληροφοριακών πηγών στις οποίες θα έχει πρόσβαση, καθώς και η ευκολία αξιοποίησής τους.

Δεν θα πάψουν βέβαια να υπάρχουν λειτουργικά συστήματα στους υπολογιστές του αύριο. Η σημασία όλων των τεχνικών χαρακτηριστικών όμως πιθανότητα θα είναι πολύ μικρότερη ακριβώς όπως συμβαίνει σήμερα με τις ηλεκτρικές συσκευές. Μας είναι παντελώς αδιάφορο το πώς λειτουργεί η τηλεόρασή μας και ελέγχουμε μόνο την εγγύηση καλής λειτουργίας, την ποιότητα της εικόνας και τον αριθμό των καναλιών που μπορούμε να αποθηκεύσουμε σ' αυτήν (ή αν είναι συνδρομητική, το μπουκέτο των υπηρεσιών που περιλαμβάνει).

Αντίστοιχη λοιπόν θα είναι κάποτε η σχέση μας και με τους υπολογιστές.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com