[InterBIZ Newsletter Logo]

Το E-commerce δεν είναι απλώς ένα τεχνικό προϊόν, άλλα μία καινούρια φιλοσοφία
(’ρθρο του κ. Γιώργου Κουλογιάννη το οποίο περιγράφει με ακρίβεια το παρόν και το μέλλον του e-commerce)

E-Commerce - '’λλαξε ο Μανωλιός

Η αγορά του Internet τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Η σταθερή οικονομική πολιτική των τελευταίων χρόνων, έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου του Έλληνα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η αγορά υπολογιστών (συνυφασμένη με την αγορά Internet) να παρουσιάζει συνεχή άνοδο. Τα πράγματα όμως δεν παρουσιάζουν ακόμα την απαραίτητη ωριμότητα για την αγορά του e- commerce στην Ελλάδα, αν και τελευταία βλέπουμε όλο και περισσότερες προσπάθειες στο e-επιχειρήν από διάφορες εταιρείες οι οποίες όμως στην συντριπτική πλειοψηφία τους προέρχονται από τον χώρο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών.

Στο εξωτερικό οι προβλέψεις για την άνθιση του e-commerce είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Η Forester προβλέπει ότι η παγκόσμια αγορά Internet θα ξεπεράσει τα $6,9 τρις το 2004. Το χαμηλό διαχειριστικό κόστος, η καταγραφή της έννοιας της απόστασης , η παγκοσμιοποίηση και η εύκολη διασπορά και διάχυση της πληροφορίας είναι μερικές από της ισχυρές δυνάμεις που οδηγούν στις νέες μεθόδους του e-επιχειρήν.

Εξελεγκτική διαδικασία του e-commerce

Αν πάρουμε τα πράγματα από την αρχή το e-commerce ταυτίστηκε στην αρχή με την αγορά προϊόντων on-line από τον τελικό καταναλωτή (B2C Business to Consumer). Η επιτυχία σε αυτή την αγορά καθορίζεται από :
  1. Την παροχή προηγμένων δυνατοτήτων αναζήτησης προϊόντων

  2. Γραφικές απεικονίσεις των προϊόντων

  3. Εγκατεστημένων μεθόδων αυτόματης πληρωμής μέσω κάρτας ή άλλου τρόπου.

  4. Προηγμένες μεθόδους για την εξασφάλιση του απόρρητου και τις ασφάλειας στις μεθόδους πληρωμής (Secure Transactions).

Εξέλιξη αυτής της αγοράς είναι η δημιουργία συγκεκριμένων τόπων στους οποίους εκτελούνται δημοπρασίες ή άλλες παρόμοιες πρακτικές (auction sites).

Το επόμενο σκαλοπάτι στην τροφική αλυσίδα ήταν η στροφή προς την ανάπτυξη των consumer portals όπου ενισχύεται η προσπάθεια στην δέσμευση του καταναλωτή στο συγκεκριμένο χώρο όπου στεγάζονται πολλά διαφορετικά e-commerce καταστήματα.

Επιτυχημένα consumer portals περιέχουν:

  1. Multimedia περιεχόμενο - (video, audio κτλ).

  2. Παροχή υπηρεσιών που ενισχύουν την κοινωνική συναναστροφή των επισκεπτών (chat κτλ.)

  3. Εύκολα εργαλεία προήγησης και προχωρημένες μεθόδους αναζήτησης.

  4. Συνεργεία με μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων με εγκατεστημένο πελατολόγιο και όνομα στην αγορά.

Είναι όμως γνωστό ότι η διακίνηση κεφαλαίων μεταξύ εταιριών είναι τάξεις μεγέθους μεγαλύτερη από την διακίνηση κεφαλαίου μεταξύ καταναλωτών - εταιρίας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την σταδιακή ανάπτυξη έντονου ενδιαφέροντος προς την ανάπτυξη του e- επιχειρήν μεταξύ εταιριών (B2B Business to Business). Τα κύρια χαρακτηριστικά είναι:

  1. Η μεγάλη διακίνηση κεφαλαίων σε μεμονωμένες συναλλαγές

  2. Μακροπρόθεσμες σχέσεις μεταξύ των εταιριών.

  3. Πολύπλοκες εμπορικές διαδικασίες για την διακίνηση προϊόντων η υπηρεσιών

  4. Υψηλός δείκτης ασφάλειας στις συναλλαγές.

  5. και ένα πλήθος διαφορετικών μεγεθών συναλλαγής που ασφαλώς αυξάνουν την πολυπλοκότητα.

Ήδη στο εξωτερικό το Β2Β e-commerce έχει εξαπλωθεί με ραγδαίους ρυθμούς και τα αρχικά e-portals μεταμορφώνονται σταδιακά με πολύπλοκα πολύκεντρα (e-malls) τα οποία παρέχουν υποστήριξη για:

  1. Δημοπρασίες

  2. Αναζητήσεις προϊόντων με τη φθηνότερη δυνατή τιμή

  3. Πολλαπλές μεθόδους πληρωμών σε διαφορετικά νομίσματα

  4. Ασφάλεια και μεθόδους παροχής εγγυήσεων των συναλλαγών

Με τα παραπάνω επιτρέπουν στους συναλλασσόμενους να κλείνουν συμφέρουσες και πολύπλοκες συναλλαγές με οποιονδήποτε στον κόσμο.

Παρατηρούμε ότι το ενδιαφέρον έχει περάσει η περνάει με γρήγορους ρυθμούς από την απλή έκθεση προϊόντων σε ένα web site, σε εξελεγμένες μορφές αγοροπωλησιών ενώ το άμεσο μέλλον φέρνει μαζί του τον συγκερασμό του e- commerce με την κινητή τηλεφωνία (το λεγόμενο m-commerce).

E-commerce - Δεν είναι μόνο τεχνικό προϊόν άλλα μία άλλη φιλοσοφία

Για να αντεπεξέλθουμε στις προκλήσεις το e-επιχειρήν πρέπει να αναθεωρήσουμε πλήρως τις τεχνικές υλοποίησης που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα για την ανάπτυξη Internet υπηρεσιών. Επιπλέον χρειαζόμαστε ένα νέο σύστημα, μία νέα εφαρμογή, καθώς και νέες φιλοσοφίες στην δομή και στην διάρθρωση των εταιρειών.

Κατ' αρχήν η μηχανογράφηση σταματά να βρίσκεται στα υπόγεια της εταιρείας υποστηρίζοντας μέσα σε σκοτεινά δωμάτια τις back office εφαρμογές. Αποκτά ενεργό ρόλο στο επιχειρήν και γίνεται κομμάτι τόσο της εμπορικής όσο και της marketing πολιτικής.

Επιπλέον το e-επιχειρήν κρύβει πολλαπλές μεταβλητές οι οποίες στην καλύτερη περίπτωση είναι τελείως απρόβλεπτες. Ένας e-commerce χώρος ενδεχόμενα καλείται να διαχειριστεί εκατοντάδες χιλιάδες κλήσεις το λεπτό, να παρουσιάσει και να ανανεώσει σε πραγματικό χρόνο εκατοντάδες καταλόγους με χιλιάδες προϊόντα, να καταχωρήσει πολλά gigabytes με πληροφορίες για τις προθέσεις και αγοραστικές διαθέσεις των επισκεπτών του, κτλ.

Επίσης νέες τεχνολογίες επιτρέπουν την ανάπτυξη νέων εμπορικών συναλλαγών. Πιστοποίηση του χρήστη μέσω WEB (SSL), τεχνολογίες μεταγωγής πληροφορίας με ασφαλή τρόπο (Secure e-mail, LDAP, messaging), επιτρέπουν σε ομάδες πελατών να συναλλάσσονται με τον ίδιο τρόπο που μπορούν να συναλλάσσονται ομάδες πολιτών.

Οι νέες τεχνολογίες τέλος δεν παραγκωνίζουν τις πρακτικές πωλήσεων μίας εταιρείας, αντίθετα τις δοκιμάζουν στο έπακρο, αφού η αγορά παγκοσμιοποιήται και ο ανταγωνισμός αποτελεί πλέον ένα παιχνίδι για πάρα πολλούς και ταυτόχρονους παίχτες.

Το δόγμα ότι, ο ανταγωνισμός είναι ένα mouse-click μακριά δείχνει κυνικά αλλά ταυτόχρονα ζωντανά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες αναπτύσσεται το e-επιχειρήν. Παρ' όλα αυτά η Ελληνική αγορά παρουσιάζει τις δικές τις ιδιαιτερότητες - πληθυσμιακή διασπορά, μορφωτικό επίπεδο, πολιτισμικές ιδιαιτερότητες, τηλεπικοινωνιακά κόστη - τις οποίες οι Ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να λαμβάνουν πάντα υπόψιν.

Η Ταμπακέρα

Ο αδυσώπητος ανταγωνισμός και η απίστευτη δυσκολία υλοποίησης νέων προϊόντων και υπηρεσιών στην ραγδαία εξελισσόμενη αγορά του e-commerce, οδηγούν αναγκαστικά σε εξτρεμιστικές αλλαγές όλων των δομών και διαδικασιών των εταιρειών.

Πριν αναφερθούμε αυτά που πρέπει να κάνει μια εταιρεία για να επιτύχει στον χώρο του e- επιχειρήν να αναφέρουμε τι δεν πρέπει να κάνει. Σίγουρα μια ανάπτυξη στο e-commerce δεν πρέπει να βασίζεται στην τύχη και στους πιθανούς πελάτες που θα έρθουν. Η ανάπτυξη πρέπει να είναι προϊόν εμπεριστατωμένης μελέτης για την αγορά στην οποία ειδικεύεται η εταιρεία.

Τα κεφάλαια που διατίθενται για μια τέτοια λύση είναι ασφαλώς πάρα πολλά για να υλοποιηθούν λύσεις πειραματόζωα. Η προσέγγιση στο e-commerce πρέπει να είναι ασφαλώς ακόμα ποιο σοβαρή από την προσέγγιση που ακολουθεί η εταιρεία στις κλασικές εμπορικές της πρακτικές. Λόγω του ότι η υλοποίηση τέτοιών υπηρεσιών απαιτεί εκτός από τις κλασικές δεξιότητες του υπάρχοντος προσωπικού, νέες ικανότητες υψηλή τεχνογνωσία και εξειδίκευση. Αν το παραπάνω συνδυαστεί με την τρομακτική έλλειψη σε προσωπικό (200.000 ανεκπλήρωτες θέσεις εργασίας στον τομέα πληροφορικής στην Ευρώπη) τότε τα πράγματα είναι σαφώς δύσκολα.

Φως στο Τούνελ

Βέβαια καμία e-commerce δραστηριότητα δεν θα είχε νόημα εάν από την αρχή υλοποίησης μέχρι την ημερομηνία της έναρξης των νέων δραστηριοτήτων μεσολαβούν πολλοί μήνες ή και χρόνια. Με βάση τα παραπάνω η λογική προσέγγιση για μία εταιρία που θέλει να αναπτυχθεί στην νέα αγορά που δημιουργείται είναι να αποκτήσει πρόσβαση σε εφαρμογές κάποιου Application Service Provider (ASP). Δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ του ASP και της εταιρείας η οποία μπορεί να ευδοκιμήσει και πέρα τα στενά όρια των e- commerce εφαρμογών και να προχωρήσει στην πλήρη παραχώρηση των μηχανογραφικών διαδικασιών της εταιρείας προς τον ASP.

Το μοντέλο προσφέρει πλεονεκτήματα από κάθε άποψη . Πρώτων η συντήρηση, ανάπτυξη διαχείριση όλων των εξειδικευμένων πελατών /εφαρμογών γίνεται από τον ASP ο οποίος διαθέτει το εξειδικευμένο προσωπικό. Επίσης ο ASP διαθέτει τις εγκαταστάσεις για την δημιουργία ενός μηχανογραφικού κέντρου με ειδικές προδιαγραφές, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παροχή και την συνεχή παρακολούθηση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Τέλος ο ASP μπορεί να πάρει από την εταιρεία όλους τους πονοκέφαλους ανάπτυξης των υπηρεσιών και να αφήσει την εταιρεία να επενδύσει στις επιχειρηματικά μοντέλα στα οποία διαθέτει τις ανάλογες δεξιότητες.

Refs:

  1. The Internet Economy indicators, June 1999 at http://www.interntindicators.com/features.html

  2. IEEE Internet Computing Magazine May 2000

  3. TIME Magazine 2nd week June 2000, Special Issue New technologies Report

  4. IEEE Communication Magazine April 2000

  5. On The Internet (Internet Society Publication) http://www.isoc.org

Γιώργος Κουλογιάννης
gkoul@internet.gr

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 2000 Γιώργος Κουλογιάννης
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com