[InterBIZ Newsletter Logo]

Γιατί η Interactive TV δεν είναι πραγματικά Interactive
(Γιατί άλλο πράγμα εννοούν οι χρήστες του Internet όταν μιλούν για interactivity και άλλο έχουν στο μυαλό τους όσοι ασχολούνται με τα τηλεοπτικά ζητήματα.) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Τι σημαίνει Interactivity σε ένα δίκτυο όπως το Internet:

Σε δίκτυα όπως το Internet σχεδόν το σύνολο των εφαρμογών λειτουργεί με το πρότυπο client - server. Έτσι, αν επιθυμούμε να χρησιμοποιήσουμε μια υπηρεσία όπως το Web (δηλαδή να δούμε web σελίδες) πρέπει να εγκαταστήσουμε στον Η/Υ μας ένα ειδικό πρόγραμμα (έναν client όπως ο Internet Explorer) το οποίο επικοινωνεί με ένα άλλο πρόγραμμα (τον web server), του δηλώνει τις επιθυμίες μας και παραλαμβάνει ό,τι ζητήσαμε.

Για κάθε χρήστη του Internet λοιπόν, η παραπάνω διαδικασία αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα interactivity (αμφίδρομης επικοινωνίας) μια και η client εφαρμογή επικοινωνεί με μια από τις πολλές διαθέσιμες πηγές περιεχομένου, υποβάλει ένα αίτημα και παραλαμβάνει απ' ευθείας από την εκάστοτε πηγή ό,τι ζήτησε.

Τι σημαίνει Interactivity στην τηλεόραση:

Η εξατομικευμένη επικοινωνία του Internet απουσιάζει τελείως απ' ό,τι αποκαλούμε σήμερα Interactive TV. Σε αυτή την τεχνολογία μια (και ουσιαστικά μοναδική) πηγή αποστέλλει το ίδιο περιεχόμενο σε όλους τους χρήστες της. Επειδή όμως ο όγκος αυτού του υλικού είναι πολύ μεγάλος (Για δορυφορικές μεταδόσεις 2-50Mbps) και ο παραλήπτης δεν μπορεί να το παρακολουθήσει όλο ταυτόχρονα, στην οθόνη του εμφανίζεται μια επιλογή η οποία τον ρωτάει ποιο από τα διαθέσιμα προγράμματα θέλει να παρουσιάσει η συσκευή του.

Επίσης, επειδή η Interactive TV μεταδίδει το σήμα της ψηφιακά, είναι δυνατόν να μεταδίδει παράλληλα με το κλασικό τηλεοπτικό πρόγραμμα και κάποιες ροές δεδομένων (π.χ. τις συναλλαγές του χρηματιστηρίου). Στην περίπτωση αυτή, αν η τηλεοπτική συσκευή διαθέτει ενσωματωμένο επεξεργαστή, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί αυτά τα δεδομένα (π.χ. να τη ρυθμίσει έτσι ώστε να εμφανίζονται στην οθόνη μόνο οι μετοχές που τον ενδιαφέρουν).

Δεν αμφιβάλω ότι για έναν τηλεοπτικό τεχνικό ο οποίος μέχρι σήμερα έχει συνηθίσει να παρέχει στο κοινό του μόνο μια ροή δεδομένων χωρίς να προσφέρει στον θεατή απολύτως καμία επιλογή (πέραν της δυνατότητάς του να αλλάξει κανάλι), οι παραπάνω δυνατότητες αποτελούν μια τόσο μεγάλη επανάσταση ώστε να θεωρεί πλέον ότι δημιούργησε κάτι πραγματικά Interactive.

Ωστόσο, πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερα για όλους μας αν συνειδητοποιούσαμε ότι αυτή η εφαρμογή αποτελεί Multichoice και όχι Interactive TV, αφού δεν επικοινωνείς πραγματικά με κάποιον server για να λάβεις ό,τι επιθυμείς, αλλά απλώς δηλώνεις ποιο από τα streams δεδομένων που έτσι κι αλλιώς λαμβάνεις θέλεις να εμφανιστεί στην οθόνη σου και στη συνέχεια το διαχειρίζεσαι τοπικά χωρίς επικοινωνία με τον αποστολέα του.

Τι σημαίνει Interactivity στην υβριδική τηλεόραση

Ο όρος υβριδική τηλεόραση δεν απαντάται στη διεθνή βιβλιογραφία, μια και οι υποστηρικτές της προτιμούν τον, πολύ πιο εντυπωσιακό, τίτλο Interactive TV. Πρόκειται όμως για μια ξεχωριστή (και πιο πολλά υποσχόμενη) εφαρμογή όπου η σύνδεση με τον αποστολέα του περιεχομένου γίνεται τόσο από αέρος (με απλή κεραία UHF ή μέσω δορυφόρου) όσο και ενσύρματα μέσω του Internet. Έτσι, αν ο χρήστης θέλει να παρακολουθήσει μια μετάδοση ισχύουν όσα και παραπάνω, ενώ αν θέλει να δει κάποιες web σελίδες, αυτές θα παρουσιαστούν στην οθόνη της τηλεόρασής του, διερχόμενες από την τηλεφωνική του γραμμή με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που λειτουργεί και η Web TV.

Επίσης, η ύπαρξη της τηλεφωνικής γραμμής επιτρέπει στον προμηθευτή τού περιεχομένου να ελέγχει ποια κανάλια παρακολουθεί ο χρήστης και να χρεώνει ανάλογα, αν κάποια από αυτά είναι "pay per view", δηλαδή αν κάθε εμφάνισή τους τιμολογείται ξεχωριστά (π.χ. με την ώρα).

Έτσι, στην υβριδική τηλεόραση έχουμε πραγματικό interactivity στο Web TV μέρος της (ό,τι σελίδες ζητάμε μεταφέρονται στην οθόνη μας μέσω της τηλεφωνικής γραμμής), και Multichose TV στο καθαρά τηλεοπτικό τμήμα της.

Συμπεράσματα

Ελπίζω ότι οι παραπάνω περιγραφές βοήθησαν να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί στην πράξη η Interactive TV και τι πραγματικά σημαίνει Interactivity (επικοινωνία με τον εκάστοτε κάτοχο του περιεχομένου και λήψη από αυτόν μόνο εκείνων των στοιχείων που μας ενδιαφέρουν).

Δυστυχώς οι επιταγές του Marketing έδωσαν στην Interactive TV ένα όνομα το οποίο κατά την προσωπική μου άποψη δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Δεν έχω βέβαια την απαίτηση να αντικαταστήσει η αγορά τον τίτλο Interactive TV με κάτι πιο ακριβές. Ελπίζω όμως ότι οι αναγνώστες αυτού του άρθρου γνωρίζουν πλέον τι ακριβώς κρύβεται πίσω από αυτό το όνομα.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com