[InterBIZ Newsletter Logo]

Οι μικρομεσαίοι αποτελούν την άγνωστη δύναμη του Internet
16/2/2001 (Μια ματιά στην αθέατη πλευρά του e-business) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Ένα άρθρο του αγαπημένου μου δημοσιογράφου (Dana Blankenhorn) μου υπενθύμισε πρόσφατα ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις έρευνες αγοράς είναι πως απευθύνονται μόνο στα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Οι μικροί και οι μικρομεσαίοι όχι μόνο μετρούνται και αποτυπώνονται δύσκολα σε μια μελέτη, αλλά και δεν θα πλήρωναν ποτέ τα 1.000 ή περισσότερα δολάρια που κοστίζουν παρόμοιες γενικές (και συχνά άχρηστες) αναλύσεις. Έτσι, αυτό το δυναμικό κομμάτι του δικτύου αγνοείται συστηματικά τόσο από τους ερευνητές όσο και από τα ΜΜΕ (μια αύξηση των πωλήσεων κάποιας μικρής επιχείρησης από 1.000.000 Δρχ. το μήνα σε 1.500.000 Δρχ. σίγουρα δεν αποτελεί είδηση).

Ελάχιστοι όμως Έλληνες θα ιδρύσουν ποτέ κάτι αντίστοιχο με το Amazon.com ή το E-bay, ενώ πολλές χιλιάδες θα αποκτήσουν (ελπίζω) τις δικές τους δικτυακές επιχειρήσεις, δίνοντας απασχόληση σε δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους και δημιουργώντας πλούτο που συνολικά θα είναι πολύ μεγαλύτερος εκείνου των δύο ή τριών μεγάλων της αγοράς.

Γι' αυτό, σήμερα σας προτείνω να ασχοληθούμε με τα πλεονεκτήματα που παρέχει το Internet στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και με το γιατί τα μεγάλα ψάρια της αγοράς θα αποδειχθούν για άλλη μια φορά ανίκανα να "καταπιούν" τους μικρότερους, αλλά πολύ πιο ευέλικτους, ανταγωνιστές τους.

Οι αλλαγές που μας φέρνει το δίκτυο και ωφελούν τους μικρομεσαίους περισσότερο από τους μεγάλους και ισχυρούς είναι:

1. Ενισχύεται η εξειδίκευση

Οι κάτοχοι σκυλιών boxer είναι πολύ λίγοι για να καταστήσουν βιώσιμο ένα παραδοσιακό κατάστημα ειδών αποκλειστικά γι' αυτή τη ράτσα. Ανάμεσα στα 400.000.000 χρήστες του Internet όμως υπάρχουν αρκετοί ιδιοκτήτες boxer ώστε να συντηρούν άνετα ένα ηλεκτρονικό κατάστημα όπως το www.boxerworld.com

Ο ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου καταστήματος δεν θα γίνει ποτέ πολυεκατομμυριούχος ή εξώφυλλο σε οικονομικό περιοδικό. Μπορεί όμως να "κυριαρχήσει" σε αυτή την αγορά η οποία, αν και σχετικά μικρή, έχει τη δυνατότητα να του εξασφαλίσει αξιόλογα έσοδα.

2. "Εκδημοκρατίζεται" η τεχνολογία

Όλο και περισσότερες νέες συσκευές παρέχουν στους "μικρούς" φθηνή πρόσβαση σε υπηρεσίες οι οποίες μέχρι πρόσφατα ήταν διαθέσιμες μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις με ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόσφατο γύρισμα της ταινίας Some Body (βραβευμένης από το Sundance Film Festival), που πραγματοποιήθηκε με ελάχιστο κόστος χάρη στη χρήση ψηφιακών συσκευών καταγραφής και μοντάζ.

Η ταινία, αποτελεί δημιούργημα μιας ομάδας φίλων επαγγελματιών του χώρου οι οποίοι αφιέρωσαν σε αυτή μόνο τον ελεύθερο χρόνο τους και όπως σχολίαζε χαρακτηριστικά ένας δημοσιογράφος, έδειξαν στον κόσμο πόσο "επικίνδυνοι" μπορούν να γίνουν οι εργαζόμενοι όταν τα μέσα παραγωγής είναι πλέον αρκετά φθηνά ώστε να τα προμηθεύονται όλοι χωρίς δυσκολία (μια δήλωση πολύ κοντά στη μαρξιστική άποψη ότι οι αλλαγές στην τεχνολογία οδηγούν πάντοτε σε μεταβολή των σχέσεων ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής).

3. Απελευθερώνεται η δημιουργικότητα

Κάθε μεγάλος οργανισμός είναι από τη φύση του γραφειοκρατικός και στραγγαλίζει τη δημιουργικότητα μέσα σε περίπλοκες ιεραρχίες, βαρετά meetings, χρονοβόρες διαδικασίες, λεπτομερή χρονοδιαγράμματα κ.λπ. Γι' αυτό και σε έναν κόσμο μεγάλης ρευστότητας όπως αυτός της νέας οικονομίας το μικρό είναι συχνά πιο ευέλικτο, πιο πρωτότυπο και καλύτερα προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς.

4. Εξατομικεύονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες

Η εποχή της μαζικότητας έχει περάσει και ο καταναλωτής απαιτεί πλέον άριστη και πολύ προσωπική εξυπηρέτηση. Έτσι, η μικρή φιλική εταιρεία όπου οι πελάτες επικοινωνούν απευθείας με τον ιδιοκτήτη ή με ανθρώπους οι οποίοι γνωρίζουν και αγαπούν το αντικείμενο που προσφέρουν, αποδεικνύεται συχνά καλύτερος συνεργάτης από έναν μεγάλο και απρόσωπο οργανισμό. (Δεν είναι τυχαίο ότι στις ΗΠΑ στην αρχή κάθε χρονιάς οι αναλυτές προβλέπουν το τέλος των μικρών ISPs και στη λήξη της διαπιστώνουν με έκπληξη ότι ο αριθμός τους αυξήθηκε ακόμη περισσότερο!)

5. Διευκολύνεται η πρόσβαση σε νέες αγορές

Το παγκόσμιο χωριό ήταν ήδη πραγματικότητα για τις μεγάλες επιχειρήσεις από τα τέλη του 19ου αιώνα. Σήμερα όμως γίνεται επιτέλους προσιτό σε όλους. Έτσι, ενώ παλαιότερα μόνο μια μεγάλη επιχείρηση είχε τη δυνατότητα να παρέχει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της στην παγκόσμια αγορά, σήμερα, χάρη στο Internet, ακόμη και πολύ μικρές επιχειρήσεις έχουν πλέον την ευχέρεια να ανταγωνιστούν τους μεγάλους σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, χωρίς να περιορίζονται από τις δυνατότητες ή τα προβλήματα της τοπικής αγοράς.

6. Έτσι απαιτούν οι νόμοι της φύσης !

Με την εξαίρεση πολύ ειδικών περιπτώσεων που αφορούν κυρίως φυσικά μονοπώλια (π.χ. ηλεκτρική ενέργεια ή κάποιες μορφές βαριάς βιομηχανίας), η οικονομική δραστηριότητα χαρακτηριζόταν πάντοτε από πολλούς μικρούς και λίγους μεγάλους. Αυτή η τάση είναι ακόμη πιο ισχυρή στη νέα οικονομία όπου κυριαρχεί σχεδόν αποκλειστικά ο τριτογενής τομέας (υπηρεσίες). Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι μέχρι σήμερα ελάχιστες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών έχουν καταφέρει να αποκτήσουν μεγάλο μέγεθος ή κυρίαρχη θέση στην αγορά, ενώ συνήθως τα αξιόλογα στελέχη τους αργά ή γρήγορα τις εγκαταλείπουν για να δημιουργήσουν νέες μικρότερες ανεξάρτητες εταιρείες.

Πολλές φορές βέβαια η ενοικίαση του ονόματος μιας μεγάλης επιχείρησης σε τρίτους (franchising) δημιουργεί στο κοινό την ψευδαίσθηση του μεγάλου οργανισμού. Στην πραγματικότητα όμως οι μικρομεσαίοι βρίσκονται πάντοτε εδώ και οι επιχειρηματικοί κολοσσοί αποτελούν μια μειοψηφία το ειδικό βάρος της οποίας είναι πολύ μικρότερο απ' ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι.

Μια πρόταση

Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας βασιζόταν πάντοτε στις μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις. Αντί λοιπόν να μιλούμε και να γράφουμε συνεχώς για τους μεγάλους και ισχυρούς της νέας οικονομίας, ίσως θα ήταν πιο αποδοτικό να εξηγήσουμε στους επίδοξους επιχειρηματίες ότι, παρά τους λίγους πόρους που διαθέτουν, θα μπορούσαν και εκείνοι να αποτελέσουν ένα μικρό, αλλά πολύ αποδοτικό μέρος της νέας πραγματικότητας.

Μπορούμε να ζήσουμε και χωρίς ελληνικό eBay ή Amazon.com. Σίγουρα όμως είμαστε καταδικασμένοι, αν δεν δούμε την οικογενειακή επιχείρηση του θείου ή της ξαδέρφης μας να προσπαθεί να αξιοποιήσει κι' αυτή στο δίκτυο, προσδοκώντας απλώς μια καλή ζωή και όχι τη δόξα ή τον πλούτο του Bill Gates.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com