[InterBIZ Newsletter Logo]

Ένα παράδειγμα δικτυακής απάτης μέσω email
11/5/2001 (Ποτέ μην πιστεύετε ό,τι μοιάζει υπερβολικά καλό, όμορφο ή τυχερό.) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Την περασμένη Παρασκευή έλαβα ένα ενδιαφέρον mail που νομίζω ότι αξίζει να σας μεταφέρω:

HELLOW DEAR FRIEND,

MY NAME IS MARIA SOTIROPOULLOS AND I AM CANADIAN CITIZEN.

MY NATIONALITY IS GREEK AS BOTH MY PARENTS WERE BORNED IN GREECE
AND IMMIGRATE TO CANADA.

I AM 29 YEARS OLD AND I AM WORKING IN FASHION BUSINESS AS MODEL.

AS I WILL BE VISITING GREECE THIS SUMMER I WISH TO ESTABLISH
CONTACT WITH SOMEONE WHO CAN RECEIVE ME AND SPEND SOME TIME WITH
ME.

WOULD YOU HAVE SOME FREE TIME PLEASE CALL ME OR SEND ME A FAX FOR
FURTHER ARRANGEMENTS.

YOURS FAITHFULLY
MARIA SOTIROPOULLOS
TEL NO. 006752050021
FAX NO. 006752050022

Το μήνυμα αυτό είναι φυσικά πλαστό. Επειδή όμως είναι αρκετά έξυπνο νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να το δούμε λιγάκι πιο προσεκτικά:

Τα έξυπνα σημεία του:

  1. Το μήνυμα είναι αληθοφανές. Αρκετές φορές στο παρελθόν μου έχει συμβεί να λάβω μηνύματα από Έλληνες του εξωτερικού οι οποίοι μου ζητούσαν κάποια πληροφορία (συνήθως τηλέφωνα ή διευθύνσεις συγγενών τους). Θα μπορούσε λοιπόν αυτή να είναι η τυχερή μου μέρα και να έχω την ευκαιρία να γνωρίσω και ένα μοντέλο.

  2. Η προσφώνηση είναι απρόσωπη (Dear friend), αλλά φιλική και γι' αυτό καθησυχαστική.

  3. Ο αποστολέας δεν υπόσχεται κάτι συγκεκριμένο. Αφήνει απλώς την φαντασία μου να οργιάσει (κυριολεκτικά και μεταφορικά).

  4. Δεν μου ζητάει κάτι ύποπτο και κυρίως δεν υπάρχει καμία αναφορά σε χρήματα. Το μόνο που έχω να κάνω είναι να στείλω ένα fax ή να πάρω ένα τηλέφωνο για να "συνεννοηθούμε".

Τα ύποπτα σημεία του:

  1. Το μήνυμα είναι γραμμένο σε κακά αγγλικά (π.χ. were borned αντί για were born). Αφού όμως η MARIA SOTIROPOULLOS δεν γνωρίζει αρκετά ελληνικά ώστε να μου γράψει στη μητρική μου γλώσσα, θα έπρεπε τουλάχιστον να γνωρίζει τη δική της.

  2. Το κείμενο γράφτηκε με κεφαλαία, κάτι που θα έκανε μόνο ένας πολύ αρχάριος χρήστης του δικτύου. Πού βρήκε όμως τη διεύθυνσή μου, αν δεν γνωρίζει πώς να κυκλοφορεί μέσα στο δίκτυο και με ποιο τρόπο φορμάρεται το κείμενο ενός mail; (Θα παρατηρήσατε ίσως ότι η αναδίπλωση των λέξεων δεν γίνεται φυσιολογικά.)

  3. Το mail αυτό στάλθηκε 4 φορές μέσα σε διάστημα δύο ημερών. Μπορώ να δεχθώ ίσως ότι ένα μοντέλο από το εξωτερικό θέλει να γνωριστεί μαζί μου, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να ανυπομονεί τόσο πολύ.

  4. Το μήνυμα δεν αναφέρει κανέναν ως παραλήπτη. Προφανώς λοιπόν αποτελεί mass mail (στάλθηκε μαζικά σε πολλούς χρήστες).

  5. Ο Καναδάς δεν έχει διεθνή κωδικό κλήσης 657. Αυτός ανήκει στην Παπούα Νέα Γουινέα και μου είναι δύσκολο να φανταστώ να διαμένει εκεί μια ελληνοκαναδέζα μοντέλο. Μάλλον πρόκειται για κάποιο τηλέφωνο τύπου 090 όπου όσοι τηλεφωνούν θα χρεώνονται απίστευτα ποσά στο λογαριασμό τους.

Συμπεράσματα:

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για τη συναισθηματική νοημοσύνη, δηλαδή για την ικανότητα ενός ανθρώπου να επικοινωνεί και να συνεργάζεται αποδοτικά με τους άλλους γύρω του. Όπως ίσως θα παρατηρήσατε, για την αναγνώριση της παραπάνω απάτης βασίστηκα στο ίδιο μοντέλο, η χρήση του οποίου γίνεται με την πάροδο του χρόνου όλο και πιο επιτακτική.

Ο λόγος γι' αυτό είναι ότι δυστυχώς, όλοι μας βομβαρδιζόμαστε καθημερινά από χιλιάδες μηνύματα και δεν έχουν πλέον το δυνατότητα να τα διασταυρώνουμε όλα. Έτσι, υποχρεωνόμαστε όλο και συχνότερα να βασιστούμε σε "κοινωνικά κριτήρια ελέγχου" όπως η ορθογραφία, ο τρόπος γραφής και το ύφος ή το στυλ του μηνύματος για να αποφασίσουμε αν αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε με κάποιο αντικείμενο. Αυτά τα κριτήρια όμως μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο από άτομα με:

  • Γενική παιδεία για να ανακαλύπτουν τα ύποπτα σημεία. (Π.χ. το γεγονός ότι πρόκειται για μαζική αποστολή και όχι προσωπικό mail.)

  • Πνευματική καλλιέργεια για να ανιχνεύουν γλωσσικές και άλλες "ασυμβατότητες". (Π.χ. τα περίεργα ορθογραφικά λάθη).

  • Ευγένεια και καλούς τρόπους για να αναγνωρίζουν πότε κάποιος τους παραβιάζει και ποια τα κίνητρά του. (Π.χ. τα πολλαπλά email ή η χρήση κεφαλαίων γραμμάτων.)

Οι δεξιότητες αυτές βέβαια απαιτούν χρόνια προσπάθειας για να αναπτυχθούν στον κατάλληλο βαθμό και σίγουρα το σχόλιό μου θα απογοητεύσει όσους επιθυμούν μια εύκολη και γρήγορη λύση στο πρόβλημα των δικτυακών, αλλά και των κάθε μορφής, απατεώνων.

Ελπίζω τουλάχιστον να παρηγορηθούν με τη σκέψη ότι οι απλές μέθοδοι προστασίας είναι και εκείνες που μπορούν να παρακαμφθούν, να εξαπατηθούν ή να αγνοηθούν με τη μεγαλύτερη ευκολία. Ελάχιστοι απατεώνες ή κακόβουλοι άνθρωποι όμως θα καταφέρουν ποτέ να αποκρυπτογραφήσουν τη σκέψη ενός μορφωμένου ανθρώπου, να καταλάβουν τα κίνητρά του και να τον εξαπατήσουν με τις πονηριές τους.

Όπως και σε κάθε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα λοιπόν, η παιδεία, η καλλιέργεια και η ευγένεια είναι απαραίτητες για τη ζωή και τη δράση μας μέσα στο δίκτυο. Γι' αυτό και προτείνω να τις αναζητούμε στους συνεργάτες μας και να τις αναπτύσσουμε για τον εαυτό μας. Αργούν ίσως να μας φέρουν αποτελέσματα, αλλά σίγουρα αποτελούν την καλύτερη, ασφαλέστερη και αποδοτικότερη επένδυση για όλους μας.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com