[InterBIZ Newsletter Logo]

Προβλέψεις για τους μελλοντικούς κερδισμένους και χαμένους του ελληνικού Internet
(Ένας μικρός εμπειρικός οδηγός επαγγελματικού προσανατολισμού για να σας βοηθήσει στην επιλογή του καλύτερου εργοδότη)

Μια και υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στελεχών στο χώρο του Internet (ακόμη και εγώ έχω αρχίσει να το σκέφτομαι σοβαρά) σας παρουσιάζω εδώ την άποψή μου για όσους κλάδους θεωρώ ότι έχουν λαμπρό μέλλον, αλλά και για εκείνους τους οποίους πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο να αποφύγετε.

Οι μελλοντικοί χαμένοι του Internet

(Κλάδοι οι οποίοι φαντάζουν εντυπωσιακοί και πολλά υποσχόμενοι, αλλά αργά ή γρήγορα θα αντηχούν τις οιμωγές απογοητευμένων επενδυτών και πρώην χρυσοπληρωμένων ανέργων.)

  • E-shop builders - Η αγορά είναι γεμάτη από εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά οι πωλήσεις όσων e-shops ιδρύονται καθημερινά είναι εξαιρετικά χαμηλές. Αργά ή γρήγορα λοιπόν ακόμη και οι πιο ευφάνταστοι έμποροι θα συνειδητοποιήσουν ότι τα έσοδα από πωλήσεις online είναι μικρά και οι αποδόσεις των επενδύσεών τους εξαιρετικά επισφαλείς. Γι' αυτό και εκτιμώ ότι σύντομα η σημερινή ξέφρενη ζήτηση για υπηρεσίες δημιουργίας e-shops θα μειωθεί δραματικά και το πάρτι για όσους τα κατασκευάζουν θα τελειώσει άδοξα.

  • Internet consultants - Σιγά σιγά οι μεγάλες επώνυμες εταιρείες συμβούλων έχουν αρχίσει να μαθαίνουν τι είναι το Internet ή τουλάχιστον έχουν βρει τον τρόπο να κρύβουν καλύτερα την άγνοιά τους. Σύντομα λοιπόν θα παραγκωνίσουν τους ερασιτέχνες γκουρού του δικτύου οι οποίοι δεν διαθέτουν ούτε το marketing, ούτε το brand name, αλλά ούτε και την εμπειρία χειρισμού μεγάλων accounts για τα οποία φημίζονται οι γνωστές εταιρείες consulting.

  • Δικτυακά Πολυκαταστήματα - Αν και υπό ορισμένες προϋποθέσεις μπορούν να αποδειχθούν κερδοφόρα, η αγορά αυτή είναι πολύ δύσκολη και ελάχιστα καταστήματα αυτής της μορφής θα καταφέρουν τελικά να επιβιώσουν.

  • Online Shops χωρίς εξωδικτυακούς συμμάχους - Η εμπειρία, οι οικονομίες κλίμακας και το δυνατό όνομα (brand name) των παραδοσιακών (bricks and mortar) καταστημάτων είναι τόσο ισχυρά ώστε μακροπρόθεσμα κανένας ελληνικός "δικτυέμπορος" δεν θα επιζήσει χωρίς τη βοήθεια μιας παραδοσιακής επιχείρησης του ίδιου κλάδου.

  • Ad supported sites - Ελάχιστα sites διεθνώς έχουν καταφέρει να γίνουν κερδοφόρα, έχοντας ως αποκλειστικό ή έστω ως κύριο έσοδο τη διαφήμιση. Οι πιθανότητες να βρείτε δουλειά στην κερδοφόρα εξαίρεση η οποία θα επιβεβαιώσει τον κανόνα είναι μάλλον μικρότερες από εκείνες να κερδίσετε το jack pot του Λόττο.

  • Web TV - Οι προσπάθειες δημιουργίας παρόμοιων εφαρμογών έχουν ξεκινήσει πριν από αρκετά χρόνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει κάτι αξιόλογο και δημοφιλές ακόμη και σε δικτυακά προηγμένες χώρες όπως οι ΗΠΑ και ο Καναδάς. Ίσως αποδειχθεί καλή επαγγελματική προοπτική για τα παιδιά ή τα εγγόνια μας, αλλά σίγουρα όχι για όσους εργάζονται σήμερα στο χώρο του Internet.

  • WAP portals - Κάποιες υπηρεσίες WAP είναι χρήσιμες και θα αποδειχθούν σχετικά δημοφιλείς. Είναι μάλλον απίθανο όμως οι υπηρεσίες αυτές να αποδώσουν σοβαρά κέρδη στις εταιρείες οι οποίες θα τις παρέχουν.

Οι κερδισμένοι

(Κλάδοι με παρόν και αξιόλογο μέλλον)

  • ISPs - Η χρήση του Internet θα συνεχίσει να αυξάνεται αλματωδώς για αρκετά χρόνια. Ακόμη λοιπόν και αν ένας προμηθευτής υπηρεσιών Internet οδηγηθεί στη χρεοκοπία (πράγμα δύσκολο) το πιθανότερο είναι ότι δεν θα κλείσει, αλλά απλώς θα εξαγοραστεί από έναν μεγαλύτερο.

  • ASPs - Μέχρι σήμερα στη χώρα μας οι περισσότερες εφαρμογές Internet γίνονται hosted από τους ISPs, ενώ ο όρος Application Service Provider είναι σχετικά άγνωστος. Σύντομα όμως θα επικρατήσει και εδώ η παγκόσμια πρακτική της ανάθεσης της φιλοξενίας εφαρμογών Internet 7σε εξειδικευμένες επιχειρήσεις, αυξάνοντας τη δημοτικότητα και τα έσοδα όσων εταιρειών ASP υπάρχουν ήδη, αλλά και εκείνων οι οποίες θα ιδρυθούν σύντομα.

  • Integrators - Καθημερινά στην αγορά εμφανίζονται νέες πρωτότυπες και πολλά υποσχόμενες εφαρμογές Internet η υλοποίηση των οποίων απαιτεί τη συνεργασία ειδικών software houses. Γι' αυτό και όλες οι σοβαρές εταιρείες του χώρου (και όσες δεν ασχολούνται αποκλειστικά με e-commerce) έχουν εξαιρετικές προοπτικές.

  • Web design - Αν και παρατηρείται μεγάλος κορεσμός στο χαμηλού κόστους τμήμα της αγοράς (sites 10-20 σελίδων και προϋπολογισμού μέχρι 500.000 Δρχ.), η συνεχώς αυξανόμενη δημοτικότητα του Internet θα υποχρεώσει τις μεγάλες επιχειρήσεις να δαπανούν όλο και περισσότερα χρήματα για τη συντήρηση και τον εμπλουτισμό των web sites τους. Θα υπάρχει λοιπόν αρκετή δουλειά για όλους.

  • Εξειδικευμένα e-shops - Καταστήματα τα οποία θα παρέχουν κάτι πραγματικά διαφορετικό (π.χ. αντίγραφα αρχαίων ευρημάτων για συλλέκτες) ή θα απευθύνονται σε κοινό το αγοραστικό ενδιαφέρον του οποίου παραμένει μέχρι σήμερα αδρανές (π.χ. ελληνικά προϊόντα για Έλληνες του εξωτερικού) έχουν τη δυνατότητα να αποτελέσουν τη βάση κερδοφόρων και πολύ δυναμικών επιχειρήσεων.

  • E-shops από εταιρείες mailorder - Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες ταχυδρομικών πωλήσεων μέσω καταλόγου. Σε άλλες χώρες οι εταιρείες αυτές αποτελούν (με μεγάλη διαφορά) τον κλάδο με τα περισσότερα κερδοφόρα ηλεκτρονικά καταστήματα και γι' αυτό θεωρούνται απ' όλους ως το καλύτερα προετοιμασμένο τμήμα της αγοράς για εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου. Υπενθυμίζουμε ότι η υπεροχή αυτών των επιχειρήσεων οφείλεται στο ότι η μάχη του e-commerce παίζεται κυρίως στον χώρο της διαχείρισης της παραγγελίας (fulfillment) και πολύ λιγότερο στον τομέα του σχεδιασμού και της λειτουργίας ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.

  • Πολυκαναλικοί έμποροι - Εταιρείες με πρακτικές πωλήσεων δομημένες κατά το πρότυπο της εταιρείας Πλαίσιο (πωλήσεις σε παραδοσιακά καταστήματα + πωλήσεις μέσω πωλητών + πωλήσεις μέσω καταλόγου + πωλήσεις Online) έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να αξιοποιήσουν πλήρως τόσο τις ευκαιρίες που παρέχει η "νέα οικονομία" όσο και τις δυνατότητες που προσφέρει η "παλαιά".

Οι πρωταθλητές

(Κλάδοι όπου θα κυκλοφορήσουν τα περισσότερα χρήματα και θα πληρωθούν οι μεγαλύτεροι μισθοί)

  • Πρωτοπόροι - Εταιρείες οι οποίες θα ασχοληθούν με τομείς πραγματικά καινοτόμους όπως η διαχείριση εταιρικών email, τα group buying models κ.λπ. Εδώ το ρίσκο είναι μεγάλο μια και οι περισσότεροι πρωτοπόροι συνήθως αποτυγχάνουν στις φιλόδοξες και πάντοτε επικίνδυνες προσπάθειές τους. Αν όμως επιλέξετε την κατάλληλη εταιρεία τότε σας περιμένει δόξα, κοινωνική αναγνώριση και εξαιρετικά παχυλοί μισθοί (συνήθως από μεταγραφές σε άλλες εταιρείες οι οποίες προσδοκούν ότι η απόκτησή σας θα τους μεταδώσει τη μαγεία που οδήγησε τον προηγούμενο εργοδότη σας στην κορυφή).

  • Διαπλεκόμενοι - Έχετε παρατηρήσει ότι οι περισσότερες εφημερίδες, η πλειοψηφία των ραδιοφωνικών σταθμών και σχεδόν όλες οι ποδοσφαιρικές ομάδες είναι ζημιογόνες, αλλά δεν χρεοκοπούν ποτέ ενώ συνεχώς καταβάλλουν όλο και υψηλότερες αμοιβές στα στελέχη τους; Η εξήγηση αυτού του παράδοξου βρίσκεται στο γεγονός ότι άμεσος στόχος τους δεν είναι τα κέρδη, αλλά η παροχή πολιτικής ισχύος στον ιδιοκτήτη τους ο οποίος στη συνέχεια θα τη χρησιμοποιήσει είτε για να αποκομίσει άλλα οφέλη, είτε για να προστατεύσει τα κεκτημένα του (θυμηθείτε την αγορά του Ολυμπιακού και πλήθους εφημερίδων και περιοδικών από τον Κωσκοτά).

    Σήμερα, όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια μετατόπιση του ενδιαφέροντος του κοινού από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης στο Internet το οποίο αποτελεί σε όλο και αυξανόμενο βαθμό την κύρια πηγή πληροφόρησης για τους νεότερους, τους πιο μορφωμένους και τους οικονομικά πιο ευκατάστατους Έλληνες. Σύντομα λοιπόν οι μεγάλοι διαπλεκόμενοι της χώρας μας θα επενδύσουν μεγάλα ποσά στο Internet, προσδοκώντας να επεκτείνουν τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης και μέσα από αυτό το νέο μέσο (πολλοί μάλιστα θα έλεγαν ότι αυτή η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει).

Συμπεράσματα

Αν και απηχεί προσωπικές απόψεις, πιστεύω ότι ο παραπάνω οδηγός θα αποδειχθεί χρήσιμος σε όσους βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα την επιλογής νέου εργοδότη, καθώς και σε όσους αποφασίσουν να επενδύσουν στις εταιρείες Internet οι οποίες θα μπουν σύντομα στο χρηματιστήριο. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνούμε ποτέ ότι οι άνθρωποι εξακολουθούν να παίζουν τον πρώτο ρόλο. Όσο καλές προοπτικές και αν έχει μια επιχείρηση αποφύγετε την εμπλοκή μαζί της αν δεν αισθάνεστε καλά με τους ανθρώπους οι οποίοι τη διοικούν ή με τους μελλοντικούς συναδέλφους σας. Η ψυχική μας ηρεμία αξίζει πολύ περισσότερο απ' όλα τα χρήματα του κόσμου.

Γιώργος Επιτήδειος
gepiti@gepiti.com

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com