[InterBIZ Newsletter Logo]

Η δύναμη (χάρη στα email newsletters), αλλά και τα προβλήματα, του email marketing
5/10/2001 (Δυσκολίες, κίνδυνοι και προοπτικές) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Ασχολούμαστε με το web και παραμελούμε το email

Στη διεύθυνση http://209.249.142.16/nnpm/owa/NRpublicreports.usageweekly υπάρχει ένας πολύ ενδιαφέρον πίνακας με όλες τις βασικές παραμέτρους χρήσης του Web στις ΗΠΑ. Από εκεί μπορούμε να μάθουμε πόσες φορές (κατά μέσο όρο) συνδέθηκαν οι χρήστες την περασμένη εβδομάδα, πόσα sites επισκέφθηκαν, πόσο χρόνο αφιέρωσαν στην ανάγνωση σελίδων και πολλά άλλα.

Πρόκειται για ένα χρήσιμο εργαλείο η ύπαρξη του οποίου υποδηλώνει τη σημασία του web και το ενδιαφέρον των επαγγελματιών, αλλά και του κοινού για παρόμοια στοιχεία. Το WWW όμως αποτελεί μόνο μια από τις υπηρεσίες του Internet και μάλιστα όχι την πιο διαδεδομένη.

  • Για τους χρήστες του Internet η δημοφιλέστερη και πολυτιμότερη υπηρεσία του δικτύου είναι το email (έρευνες του Ινστιτούτου Gallup και άλλων)

  • Σήμερα, αποστέλλονται καθημερινά σε ολόκληρο τον κόσμο 14,4 δισεκατομμύρια email, ενώ το 2005 ο αριθμός τους θα φθάνει τα 36 δισεκατομμύρια. (IDC)

  • Το έτος 2000 στάλθηκαν παγκοσμίως 7 τρισεκατομμύρια email, ενώ το 1999 ο αριθμός τους ήταν 4 τρισεκατομμύρια. (IDC)

  • Το έτος 2000 το μέσο μέγεθος ενός email ήταν 286 kbytes, δηλαδή 192% μεγαλύτερο απ' ό,τι το 1999 (Strategy Analytics)

Παρόλα αυτά δυστυχώς, η αξιοποίηση του email για διαφημιστικούς και όχι μόνο σκοπούς εξακολουθεί να είναι άγνωστη στην Ελλάδα.

Γιατί το email marketing δεν έχει αναπτυχθεί στη χώρα μας

  1. Το email marketing είναι περίπλοκο - Η πρώτη ερώτηση όσων διαφημιστών γνώρισαν το Internet ήταν πάντοτε: "Πώς μπορώ να στείλω ένα διαφημιστικό μήνυμα σε όλους τους χρήστες;" Ευτυχώς για όλους μας, γρήγορα έμαθαν ότι αυτό λέγεται spam και πρέπει να το αποφεύγουν. Κάποιοι μάλιστα ήταν αρκετά ικανοί ώστε να κατανοήσουν ότι υπάρχουν άλλοι τρόποι για να κερδίσεις το ενδιαφέρον του κοινού και να αξιοποιήσεις διαφημιστικά το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (συλλογή δημογραφικών στοιχείων, CRM, δημιουργία εξειδικευμένου περιεχομένου κ.λπ.). Αυτά όμως είναι πολύ περίπλοκα πράγματα για όσους έχουν συνηθίσει να πωλούν μόνο όμορφα γραφικά και συμβουλές αγοράς διαφημιστικού χρόνου (στα ΜΜΕ) ή χώρου (στον τύπο). Έτσι, για τις περισσότερες εταιρείες, η σχέση της διαφήμισης με το email δεν προχώρησε ποτέ πέρα από το απλό όνειρο.

  2. Το email marketing λειτουργεί μακροχρόνια - Δυστυχώς, ελάχιστοι διαφημιζόμενοι μπορούν να εκτιμήσουν μια προσπάθεια που αποδίδει μόνο σε μεγάλο βάθος χρόνου. Αφού λοιπόν τα αποτελέσματα δεν είναι άμεσα, οι περισσότεροι αδιαφορούν για τις αρετές αυτού του μέσου.

  3. Το email marketing δεν είναι εντυπωσιακό - Το web προσφέρει μια μόνιμη παρουσία στο δίκτυο και αποτελεί μια πολύ καλύτερη πλατφόρμα από το email για εντυπωσιακές εφαρμογές που θυμίζουν τηλεόραση (animation, multimedia κ.λπ.). Αφού λοιπόν το mail (ακόμη κι αν χρησιμοποιεί τεχνολογία rich media) δεν είναι αρκετά φανταχτερό για να εντυπωσιάσει τον πελάτη και να κερδίσει ένα διαφημιστικό συμβόλαιο, εξακολουθεί να παραμένει στην αφάνεια.

Πώς το spam δολοφονεί το e-mail marketing

Σε όλα αυτά τα προβλήματα έρχονται να προστεθούν οι αδίστακτες πρακτικές του spam. Σύμφωνα με τη Jupiter Communications, το 1999 ο μέσος αμερικανός έλαβε 40 εμπορικά (κυρίως διαφημιστικά) και 1.750 προσωπικά email. Επίσης, η εταιρεία εκτιμά ότι το έτος 2005 κάθε χρήστης θα λαμβάνει περίπου 1600 διαφημιστικά email το χρόνο, δηλαδή περίπου 4 την ημέρα. (Εγώ πάντως λαμβάνω ήδη πολύ περισσότερα κάθε μέρα και είμαστε ακόμη μόνο στο 2001.)

Αυτός ο καταιγισμός μηνυμάτων κινδυνεύει να δημιουργήσει μια σοβαρή κρίση αξιοπιστίας για το email σε όλους τους χρήστες του Internet. Για παράδειγμα, μερικά από τα μηνύματα που με κατακλύζουν καθημερινά περιλαμβάνουν:

  • Λήψη email newsletters στα οποία δεν γράφτηκα ποτέ συνδρομητής.

  • Λήψη προσωπικών μηνυμάτων που υποτίθεται ότι απευθύνονταν σε άλλους και έφτασαν σ' εμένα "κατά λάθος".

  • Μηνύματα στα Γιαπωνέζικα που προσπαθούν να εγκαταστήσουν αυτή τη γλώσσα στον Η/Υ μου (αναρωτιέμαι τι να μου γράφουν).

  • Εθελοντική αποστολή "άρθρων" (στην πραγματικότητα διαφημίσεων) από αγνώστους για δημοσίευση στο InterBIZ.

  • Αιτήσεις για επιβεβαίωση συνδρομής σε υπηρεσίες ή περιοδικά που δεν ζήτησα. Δυστυχώς, είμαι υποχρεωμένος να τις αφήσω αναπάντητες, διακινδυνεύοντας να με γράψουν αυτόματα συνδρομητή, καθώς γνωρίζω ότι ακόμη και αν απαντήσω αρνητικά αυτοί πιθανότατα θα μου στείλουν και άλλα μηνύματα (αφού απάντησα σημαίνει ότι το email μου είναι ενεργό και μπορούν να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν).

  • Συμβουλές για το πώς να πληρώνω λιγότερους τόκους στην πιστωτική μου κάρτα ή πώς να ξεφύγω από τους ιούς.

  • Διαφημίσεις για οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς. Μέχρι πρόσφατα ήταν της μόδας οι επιμηκύνσεις πέους (αναρωτιέμαι ποια με κακολόγησε στο δίκτυο και έφτασε η είδηση στα αυτιά τους). Τις τελευταίες 15 ημέρες πάντως λαμβάνω πολλές προτάσεις για αγορά φερορμονών χάρη στις οποίες θα "τραβάω τις γυναίκες σαν μαγνήτης" (εγώ πάντως ήξερα ότι οι φερορμόνες προσελκύουν μόνο τις κατσαρίδες).

Σύμφωνα με τον αγαπημένο μου δημοσιογράφο όμως, ακόμη και αυτά που μου έχουν τύχει μέχρι σήμερα είναι λίγα. Υπάρχουν νέες τεχνολογίες οι οποίες εμφανίζουν μηνύματα μόλις το ποντίκι περάσει πάνω από το θέμα ακόμη κι αν δεν ανοίξεις το email, ενώ έχουν αναφερθεί μηνύματα που εγκαθιστούν αυτόματα τα τηλέφωνα σύνδεσης υπηρεσιών πορνό στο dialup networking του παραλήπτη!

Ο δύσκολος δρόμος των email newsletters

Όπως είναι φυσικό, όλα αυτά καθιστούν εξαιρετικά δύσκολο για οποιοδήποτε "ξένο" μήνυμα να διαβαστεί από έναν χρήστη του Internet. Δεν είναι ίσως μακριά η ώρα που όλοι θα περάσουμε από το σύστημα του "ό,τι δεν απαγορεύεται επιτρέπεται" (φιλτράρησε αυτά τα email και δείξε μου τα υπόλοιπα) στο "ό,τι δεν επιτρέπεται απαγορεύεται" (φιλτράρησε και διέγραψε όλα τα mail, εκτός από όσα έρχονται από αυτούς τους αποστολείς).

Ελπίζω να μη φτάσουμε ποτέ σε κάτι τόσο ακραίο. Ωστόσο, δυστυχώς το spam θα μας συντροφεύει ακόμη για πολύ καιρό (ίσως και για πάντα). Γι' αυτό και θεωρώ τα email newsletters ως την καλύτερη διαφημιστική μέθοδο, αφού συνδρομητές σε αυτά γράφονται μόνο όσοι επιθυμούν να τα διαβάσουν.

Τα μηνύματά τους λοιπόν γίνονται πάντοτε δεκτά με ευχαρίστηση και πολλές φορές ακόμη και με σεβασμό (αν το περιεχόμενο είναι αρκετά αξιόλογο). Έτσι, το click through rate ενός banner σε email newsletter βρίσκεται περίπου στο 2,5%, ενώ στα εταιρικά newsletters φθάνει πολλές φορές ακόμη και το 10% (CNET).

Επιπρόσθετα, το κόστος έκδοσης και αποστολής ενός email newsletter υπολογίζεται σε 5$ ανά 1.000 αναγνώστες, ενώ το κόστος ενός παραδοσιακού (έντυπου) newsletter φθάνει τα 686$. (CNET).

Για όλους αυτούς τους λόγους, τα email newsletters αποτελούν μια βιώσιμη και αποδοτική μορφή email marketing και σε όλες τις προηγμένες δικτυακά χώρες του κόσμου αυτό έχει ήδη γίνει αποδεκτό εδώ και καιρό. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που μια αναζήτηση με τη φράση "subscribe to our newsletter" στο Altavista μας δίνει 484.903 αποτελέσματα (web σελίδες).

Δυστυχώς όμως σπάνια θα δείτε διαφημιστικές εκστρατείες στη χώρα μας που να βασίζονται σε αυτή την τεχνική. Όπως και σε πολλά άλλα πράγματα, έτσι και εδώ η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει μια ειδική περίπτωση.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com