[InterBIZ Newsletter Logo]

Συμβουλές για καλύτερο search engine positioning
29/8/2003 (Επέκταση - ενημέρωση παλαιότερου άρθρου)
Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

  SEP (search engine positioning) ονομάζουμε το σύνολο των τεχνικών που επιτρέπουν σε μια web σελίδα να αποκτήσει "καλή" θέση στα αποτελέσματα μιας μηχανής αναζήτησης (συνήθως μέσα στην πρώτη δεκάδα). Σε παλαιότερο άρθρο (http://www.eeei.gr/interbiz/net/sepnew.htm) είχαμε παρουσιάσει μια σειρά από συμβουλές για την καλύτερη κατάταξη των σελίδων σας σε εργαλεία όπως το Google, το Altavista κ.λπ.

Η τεχνολογία όμως δεν σταματά ποτέ την εξέλιξή της και γι' αυτό επανερχόμαστε σήμερα με μερικές επιπρόσθετες τεχνικές που θα βοηθήσουν ακόμη περισσότερο στην προσπάθεια ενός site να αυξήσει τη δημοτικότητά του, καθώς οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν τον αποτελεσματικότερο και τον φθηνότερο τρόπο προσέλκυσης νέων επισκεπτών.

1. Η τοποθεσία των λέξεων κλειδιών

Εκτός από τον τίτλο και τις Meta Tags (βλέπε προηγούμενο άρθρο) οι λέξεις που σας ενδιαφέρουν πρέπει να βρίσκονται κοντά στην κορυφή της web σελίδας. Έτσι, οι μηχανές αναζήτησης θα σας δώσουν καλύτερη βαθμολογία, θεωρώντας ότι η σελίδα σας έχει μεγαλύτερη σχέση με το περιεχόμενο αυτών των λέξεων. Γενικά θεωρείστε ότι κάθε λέξη ή φράση που θέλετε να καταχωρηθεί από τη μηχανή αναζήτησης πρέπει να βρίσκεται μέσα στις πρώτες 150 λέξεις με τις πιο σημαντικές να έχουν τοποθετηθεί μέσα στις πρώτες 50.

Με τον όρο κορυφή μιας σελίδα εννοούμε είτε την επικεφαλίδα της (π.χ. <h2> για όσους γνωρίζουν HTML), είτε τις πρώτες παραγράφους του κειμένου. Πρέπει όμως να λάβετε υπ' όψιν σας ότι ο τρόπος με τον οποίο μια μηχανή αναζήτησης αναγνωρίζει κάτι ως κορυφή είναι πολύ διαφορετικός από τον ανθρώπινο.

Για παράδειγμα, το πιο πιθανό είναι ότι η home page σας θα έχει το κλασικό "design" που παρουσιάζεται στο Σχήμα 1, δηλαδή αριστερά υπάρχει η λίστα με τις επιλογές και δεξιά το κυρίως κείμενο. Οπτικά οι λέξεις που μας ενδιαφέρουν (αδυνατίστε, γρήγορα, εύκολα) βρίσκονται στην κορυφή της σελίδας.

Σχήμα 1

  • Αρχική σελίδα
  • Επιλογή 1
  • Επιλογή 2
  • Επιλογή 3
  • Επιλογή 4
  • Επιλογή 5
  • Αδυνατίστε γρήγορα και εύκολα.

    Το Πανελλήνιο κέντρο αδυνατίσματος σας εγγυάται γρήγορο, εύκολο και ανώδυνο αδυνάτισμα χωρίς δίαιτες ή γυμναστική.

    Τιμές πολύ οικονομικές.

    Στην πραγματικότητα όμως, για να στοιχίσει σωστά το περιεχόμενο ο δημιουργός της σελίδας έχει δημιουργήσει δύο ξεχωριστούς πίνακες (tables), έναν για τις επιλογές της αριστερής μπάρας και έναν για το κυρίως κείμενο. Επειδή λοιπόν η μηχανή αναζήτησης διαβάζει τον κώδικα από πάνω προς τα κάτω χωρίς να ενδιαφέρεται για την εμφάνισή του στον browser, θα διαβάσει τα περιεχόμενα της σελίδας με τον τρόπο που παρουσιάζεται στο Σχήμα 2. Οι λέξεις που σας ενδιαφέρουν λοιπόν έχουν "προωθηθεί" προς τα κάτω και γι' αυτό το λογισμικό της μηχανής αναζήτησης δεν αναγνωρίζει την περίοπτη θέση τους.

    Σχήμα 2

  • Αρχική σελίδα
  • Επιλογή 1
  • Επιλογή 2
  • Επιλογή 3
  • Επιλογή 4
  • Επιλογή 5
  • Αδυνατίστε γρήγορα και εύκολα.

    Το Πανελλήνιο κέντρο αδυνατίσματος σας εγγυάται γρήγορο, εύκολο και ανώδυνο αδυνάτισμα χωρίς δίαιτες ή γυμναστική.

    Τιμές πολύ οικονομικές.

    Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι είναι κακό να έχετε αριστερά ή επάνω την μπάρα επιλογών της σελίδας σας. Μπορείτε να προσθέσετε στις παραπομπές σας λίγο επεξηγηματικό κείμενο και το πρόβλημα εξαφανίζεται. Για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα πάντως, χρησιμοποιήσετε text links (βλέπε παρακάτω).

    Τέλος, έχετε υπ' όψιν σας ότι ανάλογο πρόβλημα δημιουργεί στη σελίδα και η JavaScript. Οι προγραμματιστές τοποθετούν συνήθως τον κώδικά τους στην αρχή της σελίδας με αποτέλεσμα όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο να "κατεβαίνει" πιο κάτω και να μειώνεται η αξία του. Αν λοιπόν χρησιμοποιείτε JavaScript ζητήστε να τοποθετηθεί ο κώδικας σε άλλο σημείο (κάτι που δυστυχώς δεν είναι πάντοτε δυνατόν).

    2. Το Clickthrough των αναζητήσεων

    Πολλές μηχανές αναζήτησης δεν δίνουν απλώς μια θέση σε κάποια σελίδα βασισμένες στο περιεχόμενό της. Παρακολουθούν τη συμπεριφορά των χρηστών που αναζητούν για παρόμοιες σελίδες και αν παρατηρήσουν ότι από τα αποτελέσματα αναζήτησης οι χρήστες επιλέγουν άλλες σελίδες τότε μειώνουν τη βαθμολογία της και την υποβιβάζουν.

    Για να βελτιώσετε το clickthrough πρέπει να ενθαρρύνετε τους χρήστες να επιλέγουν τη δική σας σελίδα. Δυστυχώς, πολλοί web designers δημιουργούν σελίδες όπου το κείμενο αποτελεί μέρος των γραφικών. Επειδή όμως οι μηχανές εμφανίζουν μόνο κείμενο στους χρήστες τους είναι πιθανό η παρουσίαση της σελίδας σας από τη μηχανή να μην περιέχει κάτι ενδιαφέρον για όσους πραγματοποιούν αναζητήσεις με τις λέξεις που σας ενδιαφέρουν. Φροντίστε λοιπόν να υπάρχει αρκετό κείμενο (text) στις σελίδες σας, καθώς και text links (παραπομπές μέσα από κείμενο) αντί για κουμπάκια από γραφικά.

    Προσοχή! Μη δοκιμάσετε να κοροϊδέψετε τη μηχανή αναζήτησης, δημιουργώντας ένα πρόγραμμα που να σας ανεβάζει το clickthrough. Οι μηχανές μπορούν να σας καταλάβουν και θα τιμωρηθείτε γι' αυτό.

    3. Δυναμικές σελίδες

    Όλο και περισσότερα sites κατασκευάζονται πλέον με ειδικά εργαλεία content management. Οι σελίδες τους λοιπόν βρίσκονται σε μια βάση δεδομένων και δημιουργούνται δυναμικά τη στιγμή που τις ζητάει ο χρήστης.

    Δυστυχώς, οι μηχανές αναζήτησης δεν "συμπαθούν" τις δυναμικές σελίδες και συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα με το σύμβολο ? που αυτές χρησιμοποιούν ως μέρος της διεύθυνσής τους. Προσπαθήστε να υπάρχουν στατικές σελίδες σε όποια σημεία επιθυμείτε να καταχωρηθούν από τις μηχανές αναζήτησης.

    Ευτυχώς, η σελίδα σας δεν είναι απαραίτητο να είναι 100% στατική. Μπορείτε την έχετε αποθηκευμένη σε μια βάση δεδομένων η οποία να δημιουργεί ένα νέο αντίγραφο κάθε φορά που αυτή αλλάζει. Έτσι, έχετε τη στατική σελίδα που χρειάζεστε χωρίς να θυσιάσετε τη λειτουργικότητα του εργαλείου content management που χρησιμοποιείτε.

    4. Η δομή αποθήκευσης των σελίδων

    Οι web σελίδες δεν είναι στην πραγματικότητα παρά απλά αρχεία κειμένου εμπλουτισμένα με ειδικούς κωδικούς (π.χ. τη γλώσσα HTML). Όπως συμβαίνει και με όλα τα αρχεία που υπάρχουν σε ένα σκληρό δίσκο λοιπόν μπορείτε να τα τοποθετήσετε είτε όλα μαζί σε ένα φάκελο (folder ή directory) είτε σε περισσότερους.

    Με τον τρόπο αυτό καθορίζεται η διεύθυνσή τους στο δίκτυο. Για παράδειγμα το www.mysite.gr/home.htm βρίσκεται στον αρχικό (root) φάκελο, ενώ το www.mysite.gr/new/newpage.htm βρίσκεται στον υποφάκελο (subdirectory) new ο οποίος είναι τοποθετημένος μέσα στον αρχικό.

    Συνήθως, τοποθετούμε τα αρχεία μας σε υποφακέλους για καλύτερη ταξινόμηση, αφήνοντας μόνο πολύ λίγα (τα πιο σημαντικά) στον αρχικό. Πολλές μηχανές αναζήτησης όμως καταχωρούν μόνο ό,τι υπάρχει στον αρχικό φάκελο, αγνοώντας τους υπόλοιπους. Προτιμήστε λοιπόν να έχετε αποθηκευμένες εκεί τις πιο σημαντικές σας σελίδες.

    5. Αποφύγετε το redirection

    Πολλές φορές βρισκόμαστε στην ανάγκη να οδηγήσουμε κάποια σελίδα μας (ή ακόμη και τη home page). σε διαφορετικό σημείο. Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή το site μας άλλαξε διεύθυνση, επειδή αναδιοργανώσαμε τις εσωτερικές ενότητες ή επειδή μας αναγκάζουν τεχνικοί λόγοι. Σε κάθε περίπτωση η ανάγκη να διατηρήσουμε όσους επισκέπτες γνωρίζουν την παλιά διεύθυνση μάς υποχρεώνει να διατηρούμε εκεί μια σελίδα που τους οδηγεί αυτόματα στο νέο αντίστοιχο σημείο του site μας.

    Ο συνηθέστερος τρόπος να επιτύχουμε κάτι τέτοιο είναι μια META refresh tag με σύνταξη όπως η ακόλουθη:

    <META http-equiv="refresh" content="2; URL=http://www.mynewsite.gr">

    Εδώ λέμε στον browser του επισκέπτη να περιμένει για δύο δευτερόλεπτα και στη συνέχεια να μεταφέρει τον χρήστη στη διεύθυνση http://www.mynewsite.gr (θα μπορούσαμε να ορίσουμε 0 δευτερόλεπτα για άμεση μετάβαση ή 60 για κλήση της νέας σελίδας μετά από ένα λεπτό).

    Αν και πολύ εξυπηρετική, η μέθοδος του redirection έχει το μειονέκτημα να είναι αντιπαθής στις μηχανές αναζήτησης. Δυστυχώς, οι spammers την χρησιμοποιούν συχνά για να παγιδεύσουν τους χρήστες, υποχρεώνοντάς τους να "δουν" πολλές σελίδες τη μια μετά την άλλη. Έτσι, το λογισμικό των μηχανών συνήθως την αγνοεί πράγμα που φυσικά δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα σε όσους τη χρησιμοποιούν για "νομοταγείς" χρήσεις όπως: · Slide show (Οι σελίδες διαδέχονται αυτόματα η μια την άλλη όπως σε μια παρουσίαση του Powerpoint.) · Splash pages (Μια σύντομη εισαγωγική σελίδα με οπτικά εφέ υποδέχεται τον επισκέπτη και μετά δίνει τη θέση της στην κανονική home page.) · Doorway pages (Σελίδες κατασκευασμένες ειδικά για να ανεβάζουν τη θέση του site στην κατάταξη μιας μηχανής. Ο χρήστης τις επισκέπτεται και εκείνες τον οδηγούν αμέσως στο κύριο site πράγμα που είναι αποδεκτό αν το εκεί περιεχόμενο έχει σχέση με τις λέξεις αναζήτησης του χρήστη, αλλά θεωρείται spam αν το περιεχόμενο είναι πολύ διαφορετικό.)

    Μερικές μηχανές αναζήτησης είναι πολύ αυστηρές στο redirection (για παράδειγμα το Altavista αρνείται να καταχωρήσει όποια σελίδα κάνει redirect σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα). Το Google πάντως προς το παρόν είναι πιο επιεικές, αν και φαίνεται ότι αυτό θα αλλάξει στο μέλλον.

    Η κομψότερη, αλλά όχι και η ευκολότερη, λύση στο πρόβλημα είναι η χρήση server side redirection. Δηλαδή, ο web server πρέπει να ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε όταν του ζητείται μια σελίδα να οδηγεί αυτόματα τον επισκέπτη σε μια άλλη. Αυτό φυσικά δημιουργεί προβλήματα αφού τα περισσότερα sites φιλοξενούνται με τη μορφή του virtual hosting και οι administrators σπάνια είναι τόσο εξυπηρετικοί ώστε να αλλάζουν τις ρυθμίσεις του web server ανάλογα με τις ανάγκες μεμονωμένων πελατών τους. Ωστόσο, το server side redirection αποτελεί τη μόνη μέθοδο που εξασφαλίζει την αδιάλειπτη καταχώρηση του site μας στις μηχανές αναζήτησης.

    6. ’λλες συμβουλές

    1. Πλήθος λέξεων κλειδιών: Ο τίτλος (<title>) της σελίδας σας πρέπει να περιέχει 5 έως 10 λέξεις. Στη meta tag description τοποθετήστε 20 έως 40 λέξεις, ενώ στη meta tag keywords περιοριστείτε στους 900 χαρακτήρες.

    2. Frames και image maps: Μερικές μηχανές αναζήτησης δεν αναγνωρίζουν αυτές τις τεχνολογίες. Γενικά προσπαθήστε οι σελίδες σας να μη χρησιμοποιούν την "τελευταία τεχνολογία" γιατί είναι βέβαιο ότι οι κάποιες μηχανές δεν θα μπορέσουν να την αναγνωρίσουν.

    3. Έλεγχος καταχώρησης: Οι μηχανές αναδιατάσσουν συχνά τη σειρά κατάταξης των αποτελεσμάτων τους (είτε επειδή καταχωρούν και νέες σελίδες, είτε επειδή τροποποιούν τους αλγόριθμους βαθμολογίας τους). Ελέγχετε συχνά την καταχώρησή σας για να επιβεβαιώσετε ότι παραμένει σε θέση που σας ικανοποιεί.

    Επίλογος

    Αν και οι αλλαγές είναι πια λιγότερο εμφανείς στο μέσο χρήστη, το Internet εξακολουθεί να εξελίσσεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Οι μηχανές αναζήτησης ειδικά βρίσκονται σε συνεχή πόλεμο με τους spammers, αλλάζοντας τακτικά αλγόριθμους κατάταξης και επινοώντας νέες τεχνικές για την αναγνώριση και διαγραφή τους.

    Ίσως λοιπόν η καλύτερη λύση για κάθε site να είναι η προσφυγή σε μια εξειδικευμένη εταιρεία που αναλαμβάνει αποκλειστικά τέτοιες εργασίες. Δυστυχώς, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί το αποτέλεσμα αυτών των εργασιών, καθώς κάθε μηχανή παρουσιάζει τις δικές της ιδιοτροπίες, ενώ κάθε ομάδα λέξεων κλειδιών αντιμετωπίζει διαφορετικό "ανταγωνισμό".

    Αν πάντως επιλέξετε αυτή τη λύση σας συμβουλεύω να κάνετε μια αναζήτηση με τη φράση "search engine positioning" στις μηχανές αναζήτησης που σας ενδιαφέρουν. Μια και ο ανταγωνισμός γι' αυτή την καταχώρηση είναι μεγάλος και έντονος (αφού όλες οι σχετικές εταιρείες διαθέτουν μεγάλη τεχνογνωσία σε αυτό το αντικείμενο) όποια έχει καταφέρει να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις, σίγουρα θα αποδειχθεί η καταλληλότερη για την ικανοποίηση των απαιτήσεών σας.

    Γιώργος Επιτήδειος

    Δημοσιοποιήσετε τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας γι' αυτό τα άρθρο

    Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

    Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
    Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

    © 2005 Γιώργος Επιτήδειος
    Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com